16 november 2016

Ännu ett bolag till börsen

För ett par veckor sedan bjöd Didner & Gerge in till informationskväll i Uppsala. Vi fick en kortare genomgång av fondbolagets förvaltarfilosofi och en presentation av fonderna. Under många år fanns endast en fond, som presterat alldeles utmärkt, nu har man vidgat vyerna och utökat till fem fonder.

Vd berättade att den som varit med då Didner & Gerge Aktiefond startade, 1994, och investerat 10 000 kr har idag 326 000 kr, att jämföra med index som landar på 117 700 kr, inte så dumt. Själv kom jag in i ett senare skede, genom ppm, men är ändå nöjd med resultatet hittills.

Några innehav förvaltarna lyfte fram var bland annat Autoliv och Danske Bank. Autoliv som fortsätter stärka sin position och har möjlighet att ta ytterligare marknadsdelar bland annat genom konkurrenten Takatas problem, dock kan det ta tid innan det syns i resultatet.

Danske Bank har kommit tillbaka efter en rad problemår, här ser förvaltarna fortfarande en låg värdering och tror på fortsatta förbättringar och ökad effektivitet i banken.

På tal om Didner & Gerge ser jag att de går in som ankarinvesterare i Volati som ska börsnoteras på Nasdaq i slutet på november. Bolaget har redan preferensaktier noterade på First North som också ska flyttas över till Nasdaq.

Volati är en industrigrupp som förvärvar bolag med väl beprövade affärsmodeller med starka marknadspositioner och kassaflöden. Ägarskapet är långsiktigt och bolagen stöttas i vidareutveckling för att på så sätt skapa värden.

Volati består just nu av ett fyrtiotal bolag inom tre affärsområden, handel, industri och konsument och finns i 15 länder. Industrigruppen har hittills varit framgångsrik och jag tycker bolaget ser intressant ut.

Just nu läser jag den senaste årsredovisningen, som för övrigt är i lättläst bokformat. Det lutar åt teckning i bolaget, men det brukar vara snålt med tilldelning vid introduktioner nu för tiden, jag får hoppas på tur.

En annan bok jag läser, när jag inte lyssnar på ljudböcker, är Risk av Jacob Bursell. Historien om hur svenska Pan Capital byggdes upp och männen bakom tjänade hisnande summor på några år. Fascinerande.

7 kommentarer:

arajs sa...

Jag tecknar Volati!

finansmamman sa...

Vi får hoppas på tilldelning!

arajs sa...

Fyller du på i Hexatronic nu när kursen dyker?

finansmamman sa...

Nej, jag nöjer mig med de aktier jag har.

Anonym sa...

Tittar du på nyckeltal eller följer du bara D&G?

finansmamman sa...

Jag har placerat i D&G i ppm och uppdaterar mig varje kvartal.

Anonym sa...

Som jag förstår det var frågan rörande nyckeltal kontra D&G närmast kopplad till Volati.